Pałac w Świerklańcu ( Schloss Neudeck)


Pałac w Świerklańcu – pałac w Świerklańcu istniejący w latach 1876-1962. Zwany był „Małym Wersalem”. Dawniej Schloss Neudeck.

W 1876 niedaleko starego zamku Guido Henckel von Donnersmarck wybudował jako prezent dla swojej żony Blanki de Paiva – nową rezydencję w stylu Ludwika XIII zwaną popularnie „Małym Wersalem”. Pałac zaprojektował Hector Lefuel (nadworny budowniczy Napoleona III). Zamek i pałac zostały splądrowane i podpalone w 1945 i ostatecznie zniszczone w czasach PRL.  Z zespołu pałacowego do dzisiaj ocalały baseny, tarasy i fontanny, Pałac Kawalera oraz kościół z grobowcami rodziny. Autorem rzeźb na tarasie, które ocalały do dziś, był Emanuel Fremiet. 

Miałem trochę przerwy w sklejaniu ale jak zobaczyłem zdjęcia tego pałacu to postanowiłem zrobić ten model. Do tej pory sklejałem modele w sposób "rzemieślniczy" ale ten model wymagał czegoś więcej.
Pobrałem taki program SketChup 2016 ale była to chyba wersja 30-sto dniowa. Znajomy poradził mi program Inkscape i na tym programie pracuję.
Długość modelu 140 cm, szerokość 70 cm a wysokość 40 cm( najwyższy punkt).
 Model wzorowałem na Pałacu Kawalera.Zdjęcia jakie zrobiłem latem miały odcień zielonkawy  a w zimie niebieski. Dopiero wykonane na wiosnę spełniły moje oczekiwania.
Dobieranie wzoru i koloru. Jeden wzór nawet dałem wydrukować ale jak za 12 stron zapłaciłem 74 zł a i tak kolor mi się nie spodobał(kolor na laptopie- to nie kolor wydruku) to kupiłem tusze do drukarki i sam drukowałem.



Okna dałem wyciąć Laserem. Jak widać jest tego trochę. 
Pierwszy element - pawilon boczny. Niektóre elementy są z teatru zamkowego. Łuki to wejście do pałacu Kawalera.
Dobór kształtu i koloru oraz test okna.
 

 Dachy - płaskie na 100 % pokryte blachą miedzianą te o większym skosie zastanawiałem się jak je wykonać ale na jednym zdjęciu trzy kopuły błyszczące jakby były pokryte dopiero co miedzią. Myślę,że pokrycia dachów były zmieniane.Na innym zdjęciu i zdjęciu obrazu - wszystkie dachy seledynowe. To zadecydowało.

Zawsze miałem wątpliwości czy waloryzować sklejony model czy też nie ale zawsze to robię.
 Trochę trawy..
 Dla porównania wielkości - z lewej strony "Pałac " w Rybnej( moim zdaniem jest to dwór ale w rejestrze jest pałac).
Teraz jeszcze szuter( za niego będzie piasek z Jastrzębiej Góry).
Balustrady łączna długość 3 metry 20 cm- zastanawiałem się jak je wykonać- dałem wyciąć laserem.Piasek z plaży się skończył(nie myślałem, że tyle będzie potrzeba) i dodałem tarnogórski- nie wyszło to za dobrze.Jeszcze tylko kwiaty i krzewy - gotowe!!!!!!!














No i oświetlenie:
Kiedy Pan Zbigniew Banaś udostępnił to zdjęcie to zauważyłem, że źle przyjąłem długość pałacu a mianowicie od ścieżki do ścieżki. Po przeliczeniu skali wyszło mi, że pałac zbudowałem w skali 1:72 a nie 1: 87. Faktyczne wymiary można by poznać po skanowaniu terenu georadarem. 





Komentarze