Zamek w Tarnowskich Górach z 1575 roku- skala 1:87.

W Tarnowskich Górach były dwa zamki jeden przy ulicy Zamkowa 12 a drugi w dzielnicy Stare Tarnowice (dawniej oddzielna miejscowość). O ile o zamku w Starych Tarnowicach wiedza jest powszechna to o zamku przy ulicy Zamkowa 12 mało kto wie ponieważ został przebudowany i obecnie nie przypomina w ogóle zamku- jest budynkiem mieszkalnym. O pierwotnym wyglądzie zamku są tylko szczątkowe informacje i ryciny które zastały namalowane o wiele później.
Na tej rycinie i tej poniżej po lewej stronie jest zamek.
Na tej rycinie pod literą A.
No i wizja współczesnego artysty Pana Michała Ogińskiego.
Stan obecny.Wieża została rozebrana i zmieniono dach na płaski przy okazji ostatniej  dziewiętnastowiecznej przebudowy. Tych dobudówek, moim zdaniem,było cztery. Na zdjęciu po lewej stronie widać fragmenty dwu.
Istotne informacje dotyczące zamku przekazał mi pan Marek Panuś- co umożliwiło mi przystąpienie do pracy. Postanowiłem wykonać zamek w wersji najstarszej. W opisach znalazłem informacje, że były dwie izby, sień i wieża w osi - potwierdza to grubość murów i sposób osadzenia okien.
Dach wykonałem w wersji z dachówki ponieważ sugerują to ryciny, chociaż wydaje mi się, że pierwotnie był z gontu. Po wykonaniu pierwszej dobudówki (która miała być nie  związana z całością - zdejmowana); uznałem że w tej wersji będzie się lepiej  prezentować no i dokonałem przeróbki - teraz tak wygląda jak na rycinach z tym, że na każdej rycinie wieża znajdowała się na innym miejscu.
 
Wieża o przekroju kwadratu wymiarami jest prawie identyczna jak wieża kościółka w Starych Tarnowice -dlatego jej wysokość też taką przyjąłem.




 Niżej widok od ul.Zamkowej
 Widok pomieszczeń pierwszego piętra(bez dobudówki).

Parę fotografii w plenerze.








Wobec istniejących wątpliwości dodaję, że model zbudowałem po obrysie jakie są na następujących planach:




Komentarze