Tarnowskie Góry z kartonu i nie tylko - skala 1:87

Na makiecie znajdują się:
1. Kościółek Św. Marcina z 1400 roku,
2. Budynek Sedlaczka z 1526 roku,
3. Pałac w Rybnej z 1796 roku,
4. Szyb Ewa z 1826roku,
5. Dom dla pracowników kolejowych w Strzybnicy z 1857 roku,
6. Parowozownia Kolei Górnośląskiej sprzed 1866 roku , spotkałem się również z datą     1870(z uwagi na wielkość skrócona o 3/8),
7. Dworzec w Friedrichshűtte, a obecnie w Tarnowskie Góry (Strzybnica) z 1868 roku,
8. Dworzec Tarnowskie Góry z 1888 roku,
9. Nastawnia nr 1 z 1895 roku - obecnie TGA7, z tym, że już z urządzeniami przekaźnikowymi,
10. Ratusz z 1898 roku,
11. Dzwonnica Gwarków z ???? roku,
12. Kamienica ul. Wajdy 7, skrócona o dwa rzędy okien, z 1895 roku,
13. Kamienica Rynek 10, skrócona o jeden rząd okien z 1880 roku,
14. Parowóz Tp1,
15. Działko przeciwczołgowe ZIS 3 z 1943 roku (model plastikowy w skali 1:72),
16. Budynek wiejski z 19?? roku,
17. Studnia odtworzona w latach 50-tych (to jedna z dwóch studni, które stały niegdyś na rynku w Tarnowskich Górach,
18. Budynek w szkielecie drewnianym dwójki emerytów z 2011 roku.
19.Pomnik poległym kolejarzom w latach 1949- 1945 (głaz z tablicą obok krzyża).
20.Wieża widokowa a właściwie altana widokowa postawiona na  hałdzie z 1903r.- odnowiona. 

Jak z powyższego zestawienia wynika brak jest rocznika 16., gdyż znalazłem z tego wieku tylko kościółek św. Anny i na makiecie o wymiarach 170 cm na 110 cm nie ma miejsca na dwa kościoły (tym bardziej, że Tarnowskie Góry to nie Kraków, gdzie trudno jest znaleźć ulicę przy której nie ma kościoła). Ustawienie budynków nie odpowiada rzeczywistości - dlatego "w pigułce".
Ratusz sklejony z nr 40 "Świat z Kartonu", działko ZIS 3 wydawnictwo ZVEZDA, pozostałe opracowanie własne, parowóz i kolejka firmy Piko, dodatki zakup na Allegro, piasek z plaży w Jastrzębiej Górze, ziemia i kamienie z ogródka.

Osobny temat to waloryzacja. Do tego podchodzę bardzo ostrożnie, ponieważ większość budynków zbudowałem nie wg stanu obecnego i jest odnowiona, a poza dachem, w tym przypadku, trudno coś waloryzować oprócz parowozów. Ponadto, muszę zmienić dach na pałacu w Rybnej, kolumny na dworcu i dodać parę elementów, ale na razie nie mam natchnienia.

Od dawna chodziła mi po głowie myśl o zbudowaniu makiety kolejowej, aż w ubiegłym roku postanowiłem ten cel zrealizować. Zamiarem moim była budowa makiety pierwszej linii kolejowej w Tarnowskich Górach, na którą pierwszy pociąg wjechał 12 lutego 1857 roku. Prace rozpocząłem od zakupu książki o budowie makiet - trochę się na niej zawiodłem, ale pozwoliło mi to zrobić pierwsze kroki, to jest zbudować stół i ułożyć tor. Nie wiedziałem jak zbudować budynki, ale wpadł mi w ręce egzemplarz " Świat z kartonu" nr 40 - Ratusz w Tarnowskich Górach z 1898 roku. 
Przyszła pora na następne budynki, wybrałem dworzec kolejowy, ale pierwszy dworzec kolejowy został przebudowany, a ja znalazłem tylko jedno jego zdjęcie pierwotnego wyglądu. Gdybym go zbudował, to mało kto by go rozpoznał i dlatego zbudowałem obecny dworzec, ale z początku XX-go wieku - był o wiele ładniejszy niż teraz i można znaleźć o wiele więcej jego fotografii. Niestety po jego zbudowaniu zauważyłem na jednej fotografii, że gzyms przy dachu nie był gzymsem tylko stanowiły go elementy ozdobne, które w latach 60-tych zostały przykryte.Nie udało mi się jeszcze uniknąć innych niedociągnięć. Okazuje się, że w budowaniu modeli budynków obowiązują podobne zasady jak w budownictwie, to jest: pierwszy dom buduje się dla wroga, drugi dla teściowej, a dopiero trzeci dla siebie.
Drugim dworcem jest Dworzec w Tarnowskich Górach Strzybnicy a właściwie bahnhof w Friedrichshutte nie otynkowany i bez dobudówek. Na zdjęciu przed dworcem na peronie są bańki z mlekiem i ja umieściłem je na makiecie.

























Dodałem zdjęcia Pałacu w Rybnej z nowym dachem po i przed waloryzacją.
Poprawiłem kolumny i na peronie dodałem napis.


Komentarze

  1. REWELKA! z racji urodzenia i mieszkania najbardziej ujął mnie nasz bahnhof w Friedrichshutte :) ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo mi się podoba model dworca w TG :) Pozdrawiam i gratuluję pasji :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz