Pałac w Reptach

Pałac w Reptach ( obecnie dzielnica Tarnowskich Gór.

 W XIX wieku, Guido Henckel von Donnersmarck postanowił wybudować w Reptach nowy pałac/zamek (z niem. Schloss), a cały teren wokół zmienić w park w stylu angielskim. Teren na którym miał powstać nowy pałac, pomimo tego, że był już naturalnie zróżnicowany, został jeszcze dodatkowo zmieniony poprzez nawiezienie ogromnych ilości ziemi z pobliskich pól. Przez posiadłość przepływała rzeczka Drama, która tworzyła malowniczą dolinę. Na tak przygotowanym terenie w roku 1893 rozpoczęto budowę zamku, którą ukończono w roku 1898. Projekt zamku w stylu renesansu niemieckiego wykonał bawarski architekt Gabriel von Seidl.
 Środkową część lasu wycięto, aby ułatwić polowania.
Pod koniec pałac pełnił rolę zamku myśliwskiego. Hrabia zapraszał do swojej posiadłości na polowania znakomitych gości. Przebywał tu między innymi cesarz Wilhelm II.
W parku posadzono drzewa i rośliny sprowadzane z całego świata. Rośną tu między innymi: buki japońskie, tulipanowce, chojna kanadyjska, różne odmiany dębów, buków, kasztanowców oraz sosny wejmutki, platanowce oraz wiele innych.
W końcówce drugiej wojny światowej pałac spłonął-są dwie teorie na temat przyczyn pożaru. W latach 60- tych ( pomimo pozytywnych ekspertyz o możliwości odbudowy i mniejszych nakładów niż budowa nowego)  ruiny pałacu wysadzono a obok wybudowano GCR im. J. Zientka ( wg. znawców tamtej epoki to on stał za decyzją o wyburzeniu. W tamtych czasach istniał (tak jak dziś )taki system, że kto inny podejmował decyzję a kto inny  ją firmował. Tylko w Tarnowskich Górach i najbliższej okolicy zniszczono w ten sposób:
- Stary zamek w Świerklańcu,
-Pałac -Mały Wersal w Świerklańcu,
-Pałac w Reptach,
-Dom Loży Masońskiej w Tarnowskich Górach.
Z tego powodu dziwi mnie to, że liczna grupa sprzeciwia się wykreśleniu J. Ziętka z nazwy GCR.

 Na podstawie zdjęć i szkicu inwentaryzacyjnego pałacu w Reptach- otrzymanego od Pana Zbigniewa Banasia- pasjonata historii, rozpocząłem moją pracę.



Największym problemem był dobór koloru. Poprzedni model drukowałem na drukarce atramentowej. Druk ten jest mniej trwały . Byłem w trzech punktach druku cyfrowego i wszystkie kolory nie podobały mi się.

Trafiłem do Signmaster i dopiero tam wydruk był dobry.



Pierwsze kroki.




Z resztek wnuczka skleja prezenty dla mamy.









Niezależny obserwator!!!








Zastanawiałem się jaką metodą wykonać kopuły?


Na makiecie znajdzie się również mozaika ze zdjęcia pałacu. Na modelu są i inne elementy ze zdjęć pałacu między innymi piękny zegar słoneczny i tp.

Trochę trzeba go zwaloryzować! Zdjęcie w trakcie.


Po,

Oświetlenie  to oddzielny problem. Chciałem zaoszczędzić sobie lutowania i kupiłem oświetlenie choinkowe zasilane bateryjkami. Łańcuch zmniejszyłem o połowę- połączenia są równoległe. Problem wystąpił jak chciałem dołączyć latarnie parkowe- wystąpił taki spadek napięcia, że zrezygnowałem z tego pomysłu. Wady takiego pomysłu: bez lutowania  w niektórych pomieszczeniach widać zwisające przewody.











Komentarze

Prześlij komentarz